What Are Incoterms? Overview of Incoterms



What Are Incoterms?

The primary purpose of Incoterms is to define the responsibilities and costs between two parties correctly. The seller and the buyer create a sales contract between them, and they have to carefully consider everything when it comes to duty, delivery, tax and, in some instances, insurance.

 Incoterms का प्राथमिक उद्देश्य दो पक्षों के बीच जिम्मेदारियों और लागतों को सटीक रूप से परिभाषित करना है। विक्रेता और खरीदार उनके बीच एक बिक्री अनुबंध तैयार करते हैं, और जब कर्तव्यों, वितरण, करों और कुछ मामलों में बीमा की बात आती है तो उन्हें सावधानी से विचार करना पड़ता है।

 Apart from that, incoterms play a critical role when it comes to transferring the risk. If they are not applied correctly, the passage of risk might not be determined. Therefore, both the buyer and the seller are at risk of damages.

 इसके अलावा, जब जोखिम स्थानांतरित करने की बात आती है तो इंकोटर्म्स महत्वपूर्ण भूमिका निभाते हैं। यदि उन्हें सही तरीके से लागू नहीं किया जाता है, तो जोखिम का मार्ग निर्धारित नहीं किया जा सकता है। इसलिए, खरीदार और विक्रेता दोनों को नुकसान का खतरा है।

 In addition, Incoterms are the vital source of instructions for everyone involved in the delivery process. Without them, there would be a great deal of confusion and misunderstandings between forwarders, carriers and even banks.

 इसके अलावा, डिलीवरी प्रक्रिया में शामिल सभी लोगों के लिए Incoterms निर्देशों का महत्वपूर्ण स्रोत हैं। उनके बिना, अग्रेषकों, वाहकों और यहां तक कि बैंकों के बीच बहुत अधिक भ्रम और गलतफहमियां होंगी।

 

The seven Incoterms rules for any mode(s) of transport are:

 1.     EXW - Ex Works - Seller is only responsible for having the goods packed made available at the seller's premises. The buyer bears the full risk and costs from there to the destination - including the loading of the cargo.

 विक्रेता के परिसर में प्रदान किए गए सामान को पैक करने के लिए विक्रेता जिम्मेदार होता है। खरीदार वहां से गंतव्य तक सभी जोखिम और लागत वहन करता है - जिसमें कार्गो की लोडिंग भी शामिल है।

 2.     FCA  - Free Carrier - Seller is only responsible for delivery to the named place. The seller is responsible for the loading. Risk and cost are transferred to the buyer as soon as delivered at the named place. Unloading is the buyer's responsibility.

विक्रेता केवल नामित स्थान पर डिलीवरी के लिए जिम्मेदार है। लोडिंग के लिए विक्रेता जिम्मेदार है। नामित स्थान पर डिलीवरी होते ही जोखिम और लागत खरीदार को हस्तांतरित कर दी जाती है। उतराई खरीदार की जिम्मेदारी है।

 3.     CPT  - Carriage Paid To - Seller arranges the transportation and costs to the named destination. Risk is transferred to the buyer once delivered at the first carrier.

 विक्रेता नामित गंतव्य तक परिवहन और लागत की व्यवस्था करता है। एक बार पहले कैरियर पर डिलीवरी के बाद जोखिम खरीदार को हस्तांतरित कर दिया जाता है।

 4.     CIP -  Carriage and Insurance Paid to - Seller arranges the transportation, costs, and insurance on behalf of the buyer to the named place at the destination. Risk is transferred to the buyer once delivered at the first carrier. The seller must obtain extensive insurance cover complying with insurance Cargo Clauses (A) or a similar clause in the buyer's name.

 

विक्रेता गंतव्य पर नामित स्थान पर खरीदार की ओर से परिवहन, लागत और बीमा की व्यवस्था करता है। एक बार पहले कैरियर पर डिलीवरी के बाद जोखिम खरीदार को हस्तांतरित कर दिया जाता है। विक्रेता को बीमा कार्गो क्लॉज (ए) या खरीदार के नाम पर इसी तरह के क्लॉज का अनुपालन करते हुए व्यापक बीमा कवर प्राप्त करना चाहिए।

 

5.     DAP - Delivered at Place - Seller delivers the goods to the agreed place at the destination. Seller assumes all costs and risks until the goods are ready for unloading at the named place of destination.

 विक्रेता गंतव्य पर सहमत स्थान पर सामान पहुंचाता है। विक्रेता सभी लागतों और जोखिमों को स्वीकार करता है जब तक कि गंतव्य के नामित स्थान पर माल उतारने के लिए तैयार नहीं हो जाता।

6.     DPU - Delivered at Place Unloaded - Seller assumes all costs and risks until the goods are unloaded at the agreed named place of destination. The buyer is responsible for import customs formalities.

विक्रेता सभी लागतों और जोखिमों को स्वीकार करता है जब तक कि गंतव्य के सहमत नामित स्थान पर माल को उतार नहीं दिया जाता। खरीदार आयात सीमा शुल्क औपचारिकताओं के लिए जिम्मेदार है।

7.     DDP - Delivery Duty Paid - Seller delivers goods to the agreed place destination. Seller assumes all costs - including import formalities and risks until the goods are ready for unloading at named place of destination. 

विक्रेता सहमत स्थान गंतव्य के लिए सामान वितरित करता है। विक्रेता सभी लागतों को मानता है - आयात औपचारिकताओं और जोखिमों सहित जब तक माल गंतव्य के नामित स्थान पर उतारने के लिए तैयार नहीं हो जाता।

     Note: the DPU Incoterms replaces the old DAT, with additional requirements for the seller to unload the goods from the arriving means of transport.

 

The four Incoterms rules for Sea and Inland Waterway Transport are:

 1.     FAS - Free Alongside Ship - Seller is responsible for delivering goods at the port alongside the vessel. From this point, onwards risk and cost transfer to the buyer.

 

विक्रेता जहाज के साथ-साथ बंदरगाह पर सामान पहुंचाने के लिए जिम्मेदार है। इस बिंदु से, खरीदार को आगे जोखिम और लागत हस्तांतरण।

2.     FOB - Free On Board - Seller is responsible for goods loaded onboard the vessel. Risk and cost are transferred as soon as the goods have been loaded on board the vessel.


विक्रेता जहाज पर लदे सामान के लिए जिम्मेदार है। जैसे ही जहाज पर माल लाद दिया जाता है, वैसे ही जोखिम और लागत को स्थानांतरित कर दिया जाता है।

3.     CFR - Cost and Freight - Seller covers freight costs to the named port of destination or place. Risk is transferred as soon as the goods have been loaded on board the vessel.

 

विक्रेता गंतव्य या स्थान के नामित बंदरगाह तक माल ढुलाई लागत को कवर करता है। जैसे ही जहाज पर माल लाद दिया जाता है, जोखिम को स्थानांतरित कर दिया जाता है।

 

4.     CIF -  Cost, Insurance, and Freight - Seller covers insurance and freight costs to the named port of destination or place. Risk is transferred as soon as the goods have been loaded on board the vessel. Seller is required to obtain the minimum insurance cover complying with Institute Cargo Clauses (C) in the buyer's name.

 विक्रेता गंतव्य या स्थान के नामित बंदरगाह तक बीमा और माल ढुलाई लागत को कवर करता है। जैसे ही जहाज पर माल लाद दिया जाता है, जोखिम को स्थानांतरित कर दिया जाता है। विक्रेता को खरीदार के नाम पर संस्थान कार्गो क्लाज (सी) का अनुपालन करने वाला न्यूनतम बीमा कवर प्राप्त करना आवश्यक है।


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